Digital clock

Friday, January 22, 2010

NOVEL BERSIRI: MENCARI HUMAIRA' HATI

EMPAT BELAS
Menjadi pencinta bukannya mudah..
Selalu menggila dalam madah...
Menjadi pencinta bukannya susah...
Perlukan sedikit penghujahan dan kata-kata...
Menjadi pencinta menempuh payah...
Kerana di dalamnya terselit duri berbisa...
Menjadi pencinta kenangannya indah...
Biarpun dihina, dimaki, ditinggalkan si dia...
Akan tetapi...menjadi pencinta suatu anugerah...
Yang diberi-Nya tanpa rasa sangsi...
Beruntunglah bagi mereka yang pernah memiliki dan dimiliki...
Sebaik-baik cinta adalah pada Rabbi...

            Aufa Liyana memerhatikan mesej yang baru diterimanya. Adli mahukan nombor telefon Azlina? Untuk apa pula? Sepertimana Azlina begitu menginginkan alamat rumah Adli, kini giliran Adli pula begitu mahukan nombor telefon bimbit Azlina. Aufa Liyana menaip kembali mesej sebelum menghantarnya.
Ezmir memasuki bilik dengan tenang. Kaca mata ditanggalkan, diletakkan di atas meja. Aufa Liyana memerhatikan sahaja gelagat suaminya.
“Sampai bila kita nak macam ni?” Soal Ezmir.
“Aufa tak inginkan pernikahan ni...tapi Ezmir yang paksa...” Balas Aufa, marah.
“Kan lebih baik...daripada kau bersuamikan pensyarah gila rock macam tu?”
“Ezmir jangan nak menghina dia! Kita dah buat perjanjian, kan?” Tegas Aufa.
“Terpulanglah...tapi, aku akan bertahan. Aku takkan kalah dengan budak Adli tu! Aku akan buat dia tersungkur jatuh!” Ezmir memulang paku buah keras. Dia mengambil lipatan selimut dan bantal sebelum menuju keluar. Di pintu bilik, sekali lagi dia berpesan;
“Teruskanlah dengan cinta gila kau tu...pada aku, kau hanya merugikan masa dan mensia-siakan pengorbanan. Adli dah anggap kau curang pada dia. Dan aku takkan sekali-kali melepaskan kau, Aufa Liyana...”
Ezmir melangkah perlahan menuju ke bilik bacaan. Aufa Liyana mendengus marah. Geram bila disindir sebegitu rupa. Bila difikirkan kembali, menyesal rasanya bersuamikan Ezmir. Mahu saja dia lari dari rumah daripada dituntut menjadi isterinya. Namun, dek kerana maruah dan didikan umi dan walid, dia pasrah. Malah, Ezmir mengugut mahu mencederakan Adli seandainya permintaannya tak dituruti!
Tanpa disedari, air matanya mengalir lesu membasahi pipi. Untuk ke sekian kalinya, dia menangis lagi mengenangkan perngorbanannya pada Adli...
*                                              *                                              *
            Slm...free x skrg?
            Dtg ke masjid uitm bley?
            Ada usrah...-Adli-
            Terkebil-kebil mata Azlina membaca mesej yang baru sahaj diterima. Hairan bercampur pelik dibuatnya. Baru semalam mereka bertegang leher, malam ini tiba-tiba sahaja lelaki bernama Adli itu berubah mesra? Lagi pelik, dari mana dia tahu nombor telefon bimbitnya?
            Wslm...I’m free right now...gve me 15 minutes...
By the way, sorry sbb wat awk mrh smlm...
Mesej dihantar serta-merta. Tanpa berlengah, Azlina mengenakan baju T-shirt berlengan panjang dan memakai tudung berwarna hitam. Dililit tudung di kepalanya ala Yuna, seperti fesyen anak muda masa kini.
 Mesej diterima sekali lagi. Pantas gadis bermata bundar itu membacanya.
We r human, right? Kdg2 tersilap...dtg cpt tau! Careful when driving ya...
Tersenyum sendirian Azlina. Mengapa? Dia sendiri tidak mengerti sepenuhnya. Pantas langkahan dimajukan menuju ke pintu utama. Fieqa yang sedang enak menonton televisyen kehairanan. Ke mana pula si Azlina nak pergi?
“Nak ke mana, Lina?” soal Fieqa. Azlina membuka pintu utama.
“Usrah...” balas Azlina, ringkas. Selipar disarungkan serta-merta.
“Usrah??? Eh, kat mana?” Soal Fieqa lagi.
“UiTM lah...I dah lambat...” Balas Azlina sebelum berlalu pergi. Terkebil-kebil Fieqa memandangnya. Biar betul si Lina ni? Tiba-tiba nak pergi usrah pulak? Tak pernah hayat dia pergi, tiba-tiba aja malam ni bersemangat bukan main...musykil sungguh!
***
            “Cinta amat mahal takrifannya. Cinta hanya terungkap pada kata-kata, namun gagal dilihat pada zahirnya, kerana cinta itu tanggungjawab di mana wujudnya kesetiaan dan kejujuran di dalamnya. Ingat pada yang satu, jujur pada yang setia, setia pada yang kasih, kasih pada yang rindu dan rindulah pada yang menyayangi...” Ucap Adli.
            “Maksud ustaz?” Soal Junainah, salah seorang pelajar dalam usrah.
            “Cinta pada Allah lah...sebab kalau kita mengharap dan cintakan makhluk, maka makhluk akan mengecewakan dan mudah meninggalkan cintanya pada kita. Tapi, kalau kita mengharap pada Allah, Allah S.W.T tak pernah mengecewakan...malah, kita yang selalu mengecewakan Allah...betul tak?” Jelas Adli lagi.
            “Jadi, kita tak boleh bercinta dengan makhluk?” Soal Balkes pula. Adli tertawa.
            “Anti pernah bercinta dengan makhluk?” Soal Adli kembali. Balkes tersipu-sipu.
            “Manusia diciptakan Allah berpasang-pasangan. Bercinta tak salah...fitrah...tapi, kalau salah guna, berdosa besar...neraka jawabnya!” Jelas Adli, tegas.
            “Macam mana pulak tu, ustaz?” Hamizul Faiz menyoal.
            “Orang zaman sekarang jadikan cinta sebagai alasan untuk berpegang tangan, berzina, bercumbuan sedangkan itu budaya orang Yahudi. Islam mengajar kita erti sebenar percintaan. Cinta dimurnikan dengan ikatan perkahwinan yang sah. Kan lebih elok, betul tak?” Balas Adli lagi. Azlina mendengar sahaja penerangan yang diberikan. Kekagumannya pada lelaki bernama Adli makin mendalam. Ilmu dan kefahaman yang diberikan jelas belaka.
            “Azlina, ada apa-apa nak tambah?” Soal Adli tiba-tiba. Terkesima si gadis.
            “Err...Actually I’m not good in this topic...” Balas Azlina.
            “Everyone also are not good in this topic...but it’s not a sin to give out our thought right?” Ujar Adli lagi. Azlina mengetap bibir. Mengada-ngada betul lah si Adli ni! Matanya tajam memandang Adli sebelum memberikan pendapatnya.
            “Not everyone got their true lover as good as what our prophet Muhammad p.b.u.h. got which is Siti Khadijah. She’s his wife, best friends, lover, and a good mother. I still remember the story by the time our prophet been abandoned by his tribe. She’s the one who support him, gave all her efforts towards him until her last breathe. Not every wife had that kind of sacrifices, right?” Ujar Azlina dengan tenang. Kesemua ahli usrah mengangguk perlahan. Adli tersenyum lebar. Dalam diam, gadis ini pandai memberikan pendapat yang bernas.
             “Saidatina Khadijah was our prophet first wife. One of the hadith stated that one day, Saidatina Aisyah woke up from her slept and found out that prophet Muhammad was missing. She waited until he came back. She felt that prophet Muhammad’s chest was grasping for air, as he had running or walked from somewhere. The next day, she followed him and saw that Prophet Muhammad was visiting Siti Khadijah’s tomb. Prophet Muhammad was praying for his wife. This means that he loved his wife so much...” Adli menambah.
            “Jadi, sebagai Muslim, kita seharusnya menjadikan cinta sebagai suatu perkara yang suci dan tak mencemarkannya dengan zina, maksiat, atau perbuatan yang melanggar hukum syarak...pendek kata, no couple lah...” Jelas Adli lagi.
            “Habis, macam mana nak berkenalan kalau kita tak boleh couple?” Soal Alifah.
            “Haa...soalan yang bagus! Sebelum tu, apa istilah couple pada pandangan kamu?” Soal Adli kembali. Alifah mengangkat bahu sambil tersenyum nipis.
            “Istilah couple sekarang menghalalkan apa yang haram. Berpegangan, bertepuk-tampar, berpelukan. Sebab itulah ia dikategorikan sebagai haram. Islam dah tunjukkan cara terbaik untuk menjalinkan hubungan. Kalau dah suka pada seseorang, ajak seorang teman untuk berjumpa dengan si dia di tempat terbuka. Dia pun kena bawa teman juga. Taaruf dulu, kemudian tafahum dan ta’awun. Kaji selidik keluarganya, nasab, latar belakangnya sebelum buat keputusan. Buat perancangan nak bertunang dan nikah. Jumpa ibu dan ayah masing-masing. Barulah diterima dan diredai!” Jelas Adli.
            “Wah, tak terlalu cepat ke, ustaz?” Soal Ahmad Zaki pula.
            “Kita sebagai Muslim, kena ikut cara Islam...barulah ada identiti!” Balas Adli. Kesemua ahli usrahnya mengangguk sambil tersenyum. Hamizul Faiz meneruskan sesi usrahnya dengan bertanyakan beberapa ahli usrah yang lain. Adli melirih ke arah Azlina sambil menunjukkan isyarat ‘bagus’ menggunakan ibu jari tangan kanannya. Azlina mencebikkan bibir. Mengada-ngada!
***