Digital clock

Friday, April 9, 2010

NOVEL BERSIRI: MENCARI HUMAIRA' HATI

LAPAN BELAS
Aku tak salahkan hatimu
Bila harap itu tak ada
Tak relakan bila terjadi
Hanya waktu yang tentukan
            Ku ingin kuatkan hatimu
            Yakinku hanyalah milikmu
            Besar cintaku tak berubah
            Walau kini...rasa itu...
            Luluh kan hatimu...
Ku hanya milikmu
Coba kau rasa
Yakinnya hatiku meski kau tinggalkan
Masih ku milikmu
Mengertikah bila cinta ini...
Tak akan pernah sedikit pun pudar
Selain untukmu...
-Anuar Zain_Hanya Milikmu-
            Lagu Anuar Zain-Hanya Milikmu berkumandang di corong radio saat Adli menikmati secangkir minuman bersamanya. Aufa Liyana tidak lekang dari memandang wajahnya. Lirikan senyuman, renungan mata, semuanya sama sepertimana mula-mula Adli bertemunya dahulu.
            “Masih pesan air yang sama, ya? Limau suam?” Soal Aufa.
            “Ya...masih tak berubah...” Balas Adli sebelum menghirup minuman.
            “Abang tak mengajar hari ni?” Sekali lagi Aufa Liyana menguji dengan panggilan ‘abang’. Adli hampir tersedak, namun wajahnya dibuat seperti biasa.
            “Hari ni tak ada kelas...” Balas Adli, selamba.
            “Jadi abang boleh temankan Aufa, kan?” Soal Aufa Liyana lagi.
            “Teman Aufa? Ke mana?” Soal Adli lagi.
            “Jalan-jalan...pergi ke tempat-tempat menarik di Melaka ni...boleh? Please...?” Pinta Aufa Liyana. Saiful Adli terdiam. Entah apa yang merasuk wanita itu untuk hadir ke pejabatnya hari ini, malahan mengajaknya keluar berjalan-jalan. Adli yakin, ada sesuatu yang sedang berlaku.
            “Ezmir tahu Aufa ke mari?” Soal Adli, mengubah topik perbualan.
            “Entah...” Balas Aufa Liyana, biasa. Disedut minuman teh O laici ais dengan perlahan. Berkerut dahi Adli mendengarnya.
            “Aufa tak beritahu suami untuk datang ke mari?” Soal Adli lagi.
            “Abang, boleh tak jangan bincang pasal dia time macam ni?” Bentak Aufa.
            “Tak...dia suami Aufa, kan? Dia perlu tahu...”
            “Suami? Haha...” Aufa Liyana ketawa menyindir. Adli kebingungan.
            “Kenapa ketawa?” Soal Adli lagi.
            “Apa yang abang faham tentang perkahwinan? Suami? Isteri?” Soal Aufa Liyana kembali. Adli terdiam buat kali kedua. Matanya memandang wanita bertudung biru laut itu. Apakah dugaan yang sedang dihadapkan kepadanya ini?
            “Suami bertanggungjawab ke atas isteri dalam segenap hal. Isteri bukanlah alat pemuas nafsu bagi si suami, namun sebagai anugerah Ilahi yang harus dijaga dan dibelai dengan kasih sayang. Isteri bukanlah orang gaji dan suami bukanlah majikan. Suami isteri harus saling membantu dan memperkukuh antara satu sama lain. Perkahwinan menjadikan ikatan kasih sayang antara suami dan isteri berkekalan hingga akhir hayat...” Adli menjelaskannya dengan panjang lebar. Wajahnya serius, memandang Aufa Liyana.
            “Jadi, apakah isteri itu layak dipukul?...”
            “Pukul bila kesalahannya besar...derhaka pada suami. Itupun bukan sembarangan pukul...ada batasannya juga...” Adli menjelaskan.
            “Kalau si isteri dihukum tanpa sebab?” Aufa menduga lagi. Kali ini, Adli mengangkat wajah. Matanya memandang tepat ke wajah Aufa Liyana.
            “Maksud Aufa?”
            Aufa Liyana tersenyum. Matanya bergenang dengan air. Perlahan-lahan diselak kedua-dua lengan bajunya, menampakkan garis-garis merah dan calar-balar yang banyak. Terkejut bukan kepalang Adli melihatnya.
            “Ini baru sikit, abang. Setiap inci badan Aufa masih banyak kesan libasan, pukulan, lebam...inilah hadiah malam pertama Aufa sebagai isteri sampai ke hari ini...” Aufa Liyana meluahkan segala-galanya.
            “Astaghfirullahala’zim...Ezmir yang buat semua ni?” Soal Adli. Dikeluarkan sapu tangan dari saku seluarnya sebelum dilapikkan pada tangannya. Dia memegang lengan Aufa Liyana sambil menekan lembut. Aufa mengerang sakit.
            “Dia pukul Aufa dengan apa?” Soal Adli lagi.
            “Apa saja yang dia dapat capai. Kayu, tali pinggang, besi...Kalau dia ada masalah, Aufa tempat dia melepaskan geramnya. Percayalah, sampai ke hari ini dia tak pernah ‘sentuh’ Aufa lagi.” Jelas Aufa Liyana. Air matanya berlinangan membasahi pipi gebunya. Adli terkesima. Tak sangka, sampai begitu sekali dugaan yang diberikan buat Aufa Liyana.
            “Kenapa Aufa tak bagi dia ‘sentuh’ Aufa?” Soal Adli.
            “Sebab Aufa dah bersumpah dan berjanji dengan Allah depan Kaabah, badan Aufa hanya boleh ‘disentuh’ oleh abang sahaja...” Ujar Aufa Liyana lagi. Teresak-esak dia menangis.
            “Subhanallah...!” Adli beristighfar beberapa kali. Mengapa sampai begitu sekali kau lakukan, Aufa? Kegilaan apakah semua ini?
            “Ini takkan selesaikan masalah, Aufa...” Balas Adli. Dilepaskan kembali pegangan. Sapu tangan diletakkan di sisi.
            “Tapi Aufa dah bersumpah depan Kaabah...dan Aufa yakin Allah akan berlaku adil pada Aufa. Pukulan dan deraan ini tak mematahkan semangat Aufa, tak mengurangkan cinta Aufa pada abang...” Jelas Aufa Liyana.
            “Tapi ini bukan yang Islam ajar...” Tegas Adli.
            “Dan Islam tak mengajar kita untuk mendera isteri...Aufa isteri ketiga Ezmir, bang...tanpa Aufa sedar, dia permainkan Aufa...apakah tak cukup dengan apa yang dia buat kepada Aufa selama ni? Kesan calar dan lebam ni langsung tak berguna buat abang?” Aufa Liyana meluahkan. Adli terdiam sejenak. Situasi kian buruk. Dia tidak harus melatah. Penyelesaian pasti ada namun apalah yang dapat dilakukannya?
            “Habiskan minuman...lepas tu, ikut abang pergi hospital...abang ambil emergency leave hari ni...lepas ke hospital, kita ke pejabat agama...mungkin ada penyelesaian di sana...” Balas Adli. Aufa Liyana tersenyum dalam tangisan sambil mengangguk perlahan. Adli kehairanan.
            “Kenapa senyum?” Adli menyoal hairan.
            “Akhirnya, abang gunakan perkataan ‘abang’ juga...” Balas Aufa Liyana. Adli menghela nafas panjang. Terukir senyuman di wajah pemuda itu. Dihulurkan sapu tangan tadi kepada Aufa Liyana. Ditunjukkan nama mereka yang tersulam di sapu tangan itu.
            Adli & Aufa
“Abang simpan lagi?” Soal Aufa. Adli mengangguk perlahan. Senyuman terukir di wajahnya. Dikesat air mata yang mengalir di pipi Aufa menggunakan sapu tangan itu. Romantis. Aufa Liyana terkesima. Hatinya berbunga mekar.
“Ingat tak?” Soal Adli. Aufa Liyana mengangguk pantas.
“Ingat...tepi pantai...hari terakhir Aufa nak ke Jordan...” Balas Aufa Liyana.
“Baguslah...dan apa janji abang pada Aufa?” Soal Adli lagi.
“Takkan tinggalkan Aufa, dan cinta abang pada Aufa takkan pudar sampai syurga!” Ujar Aufa Liyana dengan pantas. Tiada lagi esakan tangisan. Wajahnya ceria kembali. Adli tertawa kecil. Mereka menghabiskan minuman bersama. Nun jauh di sudut kiri kafeteria, Azlina berdiri membelakangi dinding. Air matanya mengalir membasahi pipi. Hancur luluh hatinya melihat kebahagiaan Adli dan Aufa Liyana bertaut kembali...