Digital clock

Thursday, April 22, 2010

NOVEL BERSIRI:MENCARI HUMAIRA' HATI

DUA PULUH SATU 

Kau bawa diriku 
Ke dalam hidupmu
Kau basuh diriku 
Dengan rasa sayang
Senyummu juga sedihmu 
Adalah hidupku
Kau sentuh cintaku dengan lembut
Dengan sejuta warna...
-Gigi_11 Januari-
            Azlina menapak menuju ke bilik pejabatnya. Langkahannya bersemangat, tidak seperti kebiasaannya. Senyuman melekat di bibir buat tiap insan yang ditemuinya sepanjang perjalanan menuju ke bilik.
            Tombol pintu dibuka saat kunci dipulas. Belum sempat pintu ditutup, seorang mahasiswi mendatanginya.
            “Miss! Miss! Wait a second!” Ujar mahasiswi itu.
            “Yes...what is it?” Soal Azlina. Di tangan mahasiswi itu terselit sekuntum ros merah dan sekeping kad kecil. Diserahkan kedua-duanya kepada Azlina.
            “Special delivery for you!” Balas mahasiswi tersebut. Azlina terkesima.
            “Dari siapa?” Soal Azlina, sambil membelek kad. Mahasiswi itu tersenyum sambil meminta izin untuk mengundur diri. Azlina mengangkat kening sambil membuka kad berwarna kuning emas itu.
            Buat bakal zaujahku yang amat kurindui...
          Semoga hari ini ceria dengan kehadiranmu...
                                        -Saiful Adli-  
            Azlina tersenyum. Dihidu haruman ros merah segar sebelum melangkah masuk ke biliknya. Beg dan buku diletakkan di atas meja sebelum kedengaran deringan telefon bimbit menandakan mesej baru sahaja diterima. Pantas Azlina menekan butang kekunci.
            Tiap-tiap hari akan ada sekuntum bunga...
            Buatmu bakal zaujahku tercinta...
            Moga cinta ini berterusan hingga ke syurga...
            Dan diakhiri dengan ikatan perkahwinan yang nyata...
            Azlina tersenyum sendirian. Adli pandai bermain kata. Dilabuhkan punggung di atas kerusi lembut sebelum membalas mesej. Wajahnya semakin ceria.
            Akan ku tunggu kuntuman bunga cinta
            Agar dapat kulestarikannya
            Bersama cinta dan redha Ilahi
            Ku yakini kau lah suami mithali di hati...
            Butang send ditekan. Telefon bimbit diletakkan di sisi meja sebelum dibuka buku pengajarannya. Beberapa helaian kertas pelajar yang masih belum ditanda diselak satu persatu. Lima minit berselang, mesej diterima sekali lagi.
            Petang ni free x?
            Nak ajak pergi pantai...
            Relax...makan-makan...
            Sudi?
            Azlina menyelak jadual hariannya. Nyata, hari ini masih terdapat kekosongan. Kelas malamnya bermula jam sembilan. Dia menaip kembali, membalas mesej Adli.
            Sure.
            At what time?
            Do you want to pick me or not?
            Azlina membalas. Diletakkan kembali telefon bimbit sebelum menyambung tugasannya. Pena berwarna merah dilarikkan ke kertas jawapan putih sedang senyuman masih melekat di bibirnya.
            I’m going to pick you...
            After Asar prayer...
            Wait at B. A. parking...
            Adli membalas mesej. Senyuman terukir di wajahnya. Kak Nor menegur dari belakang. Adli tersentak, pantas meletakkan telefon bimbitnya ke meja.
            “Amboi, senyum bukan main bila baca mesej...ada apa-apa ke ni?” Soalnya.
            “Ish...tak adalah, kak...biasa je...” Balas Adli.
            “Kamu dengan Aufa tu dah lama kenal ke?” Soal Kak Nor.
            “Ya...dari sekolah menengah lagi...kenapa, kak?” Soal Adli kembali.
            “Orangnya baik...tapi sayang...didera suami...”
            “Itu takdir, kak...”
            “Kamu tak nak ambil dia andai dia dah bercerai?” Soal Kak Nor lagi. Persoalan itu tak dapat dijawab oleh Adli. Dia menghela nafas panjang.
            “Saya dah tetapkan hati saya untuk Azlina. Tak mungkin dapat nak ambil Aufa sebagai isteri, kak. Lagipun, mungkin dia akan jumpa dengan jodoh yang lebih baik...” Adli membalas perlahan. Kak Nor mengerti perasaan Adli yang sudah dianggap seperti adiknya sendiri.
            “Setiap yang berlaku ada hikmahnya, dik. Akak yakin kamu dengan Azlina akan bahagia. Ha, masuklah meminang cepat-cepat!” Balas Kak Nor. Adli mengangkat wajah. Merah padam wajahnya menahan malu.
            “Insya-Allah...dah nak kahwin nanti, saya post dalam Facebook!” Balas Adli. Kedua-duanya tertawa kecil. Adli membuka buku rujukan Indahnya Hidup Bersyariat karangan Datuk Ismail Kamus sambil membaca beberapa permasalahan tentang hukum dan syariat. Hatinya semakin berbunga. Allah menggantikan Aufa Liyana dengan gadis yang lebih baik. Moga-moga ikatan cinta mereka berkekalan hingga ke akhir hayatnya...amin...
            Akulah penjagamu
            Akulah pelindungmu
            Akulah pendampingmu
            Di setiap langkah-langkahmu...

Monday, April 19, 2010

NOVEL BERSIRI: MENCARI HUMAIRA' HATI

DUA PULUH
            Pernah ada rasa cinta
            Antara kita kini tinggal kenangan
            Ingin ku lupakan semua ttg dirimu
            Namun tak lagi kan seperti dirimu oh tentangku...
            -Saleem_Tinggal Kenangan-
            Azlina memerhatikan sahaja gelagat Adli yang sedang memilih lauk-pauk di gerai Medan Selera Lendu berhadapan UiTM. Pemuda itu tiada menyedari kehadirannya di belakang. Azlina menghela nafas panjang. Mahu sahaja dia berlalu pergi dan mencari tempat makan yang lain namun dirasakan membazir masa pula. Kelasnya bakal bermula kira-kira sejam lagi.
            “Nasi separuh, dik...! Air limau ais...” Pinta Azlina. Serentak Adli berpaling memandangnya. Mata mereka berpandangan.
            “Makan?” Soal Adli. Azlina memandang garang.
            “Tak! Tengah bawa kereta ni! Mestilah nak makan, takkan datang sini nak bersukan pulak! Nonsense...!” Balas Azlina, garang.
            “Amboi...bukan main marah lagi dia...” Usik Adli lagi.
            “Encik Saiful Adli! Saya ni datang nak makan, tak ada masa nak layan loyar buruk awak tu! Can you please move aside? I want to take my meal...!” Gasak Azlina sebelum memilih lauk. Adli terkedu sejenak. Sampai begitu sekali marah Azlina padanya. Beberapa siswa dan siswi UiTM melihatkan sahaja ‘drama ringkas’ mereka sambil berbisik. Ada yang tersenyum memandang Ustaz Adli mereka.
            “Saya bayarkan, boleh?” Soal Adli lagi. Azlina mendengus perlahan.
            “Eh, awak ingat saya tak mampu bayar ke?” Balas Azlina.
            “Lina, kenapa dengan awak ni? Kenapa garang sangat?” Soal Adli.
            “Garang atau tak, yang awak sibuk tu kenapa? Mengalahkan suami pulak!” Soal Azlina kembali dengan nada garang.
            “Amiiinnnn....Insya-Allah!” Sambut Adli. Merah padam muka Azlina. Dia menghela nafas panjang sambil beristighfar. Pinggan berisi lauk-pauk diletakkan di meja pembayaran.
            “Nak gaduh lagi?” Soal Adli. Dia meminta kepada penggerai supaya bayaran makanan disekalikan. Azlina membisu seribu bahasa. Dia memandang ke arah siswa dan siswi sambil memberikan senyuman.
            “Makin awak marah, makin cute saya tengok...hehehe...” Usik Adli lagi. Azlina memandangnya dengan perlahan. Dahinya berkerut menahan geram.
            “Boleh tak awak...”
            “Boleh! Saya setuju! Minggu depan saya hantar!”
            “Ha? Apa yang awak setujunya?” Azlina terpinga-pinga.
            “Rombongan meminang...itu yang awak nak saya hantar, kan?” Usik Adli lagi.
            “Hiiiii! Boleh jadi gila la bercakap dengan awak ni!” Balas Azlina. Diletakkan pinggan makanan dan air di atas meja sebelum dilabuhkan punggung. Sudu ingin dicapai namun Adli segera merampas. Azlina sekali lagi memarahinya.
            “Hey, that’s mine! How dare you...!” Bentak Azlina. Adli tersenyum. Dia menunjukkan isyarat jari telunjuk tanda tunggu sebentar. Dia menapak menuju ke kaunter dan meminta mangkuk sederhana. Usai mendapat mangkuk, segera dimajukan langkahan menuju ke sinki. Dia mengisi air sebelum dibawakan kepada Azlina.
            “Kalau nak dapat syafaat Nabi, sunnah baginda kenalah ikut. Antaranya, makan menggunakan tangan kanan...betul tak?” Ujar Adli. Azlina menghela nafas panjang. Adli mengenakannya sekali lagi. Malas rasanya hendak melayan kerenah pemuda itu. Tangan dicelupkan ke dalam mangkuk. Setelah itu, dia mula menjamah makanan. Belum sempat nasi disentuh, Adli menghalang sekali lagi.
            “Nanti!” Ujar Adli.
            “Kenapa? Apa lagi yang awak nak buat ni?” Balas Azlina.
            “Baca doa makan dulu!” Pinta Adli.
            “Siapa kena baca? Saya?” Soal Azlina.
            “Ya! Awaklah...” Balas Adli.
            “Tak mahulah! Baca sendiri!” Bentak Azlina. Dia menadah tangan dan membaca doa di dalam hati. Adli tertawa kecil melihat keletah Azlina. Mereka menikmati hidangan bersama.
            “Semalam Aufa Liyana datang jumpa saya...” Tiba-tiba Adli bersuara. Azlina membisu. Dia mendengar sahaja penjelasan Adli.
            “Rupa-rupanya Ezmir dah buat macam-macam pada Aufa. Teruk juga kesan lebam dan lukanya. Awak bayangkan, Lina...betapa kejamnya si Ezmir tu pada Aufa Liyana. Isteri diperlakukan macam binatang!” Sambung Adli lagi. Azlina tidak menyahut. Adli meneguk minuman sedikit.
            “Kami dah pergi ke pejabat agama untuk minta penyelesaian. Dan pegawai agama menasihatkan supaya kes ini dihadapkan ke muka pengadilan. Aufa begitu menginginkan cinta saya namun saya tolak...” Ujar Adli lagi. Kali ini, Azlina tersedak. Pantas dia menyedut minuman.
            “Tolak? Kenapa? Bukan ke awak begitu sayangkan dia?” Soal Azlina.
            “Tak...sayang saya pada Aufa dah tinggal kenangan...” Balas Adli, serius.
            “Habis, kenapa awak tolak cinta dia? Bukan ke dia tu kekasih hati awak? Sampai bersumpah di hadapan Kaabah?” Soal Azlina lagi. Adli tersenyum kecil.
            “Allah menggantikan Aufa Liyana dengan gadis yang lebih baik...”
“Oh...rupanya ada yang lain...” Bisik Azlina.
“Gadis itu ialah awak...Azlina...” Ucap Adli sambil merenung mata Azlina. Gadis itu terkesima. Diam seribu bahasa. Lidahnya kelu tanpa bicara.
            “Insya-Allah, bulan depan saya masuk meminang...itupun kalau awak setuju...” Ujar Adli lagi. Azlina tergamam. Bermimpikah dia tika ini? Azlina menghela nafas panjang. This is totally crazy!
            “Kalau tak setuju? Saya ni susah nak sayangkan seseorang tau!” Getus Azlina.
            “Tapi awak sayangkan saya, kan?” Soal Adli kembali.
            “Astaghfirullah...bawa mengucap, Ustaz Adli...” Azlina menyindir lagi.
            “Awak ingat ustaz tak ada perasaan cinta ke?” Soal Adli lagi. Kali ini, Azlina terdiam sejenak. Mati akal dibuatnya. Adli tersenyum sambil memandang wajah Azlina.
            “Awak sanggup tunggu? It takes time to heal my heart...”
            “Saya sanggup tunggu...Innallaha ma’as sobirin...sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar...” Balas Adli dengan senyuman yang hampir menggugat degupan jantung Azlina. Gadis itu terdiam. Adli bijak menyusun kata-kata. Hati si gadis kembali berbunga. Merah padam wajahnya, menyambung kembali menjamah hidangan.
            “Macam mana dengan Aufa?” Soal Azlina lagi.
            “Dia akan kekal sebagai kenangan, Lina...and I’m yours...” Bisik Adli. Azlina terkesima. Allah telah mempertemukan calon suami yang terbaik buatnya. Dan kali ini, dia tidak mahu terlepas peluang. Cintanya kepada Adli kerana agama yang dimilikinya, kesantunan budinya, dan kesungguhannya menerapkan dakwah kepada semua.
            “Bagaimana?” Soal Adli. Azlina bersikap acuh tak acuh sahaja.
            “Tengoklah macam mana nanti...” Balas Azlina. Adli tersenyum lebar.
            Aku mencintaimu kerana agama yang ada pada dirimu.
            Seandainya kamu menghilangkan agama dalam dirimu,
            Maka hilanglah cintaku kepadamu...