Digital clock

Saturday, March 13, 2010

NOVEL BERSIRI: MENCARI HUMAIRA' HATI

ENAM BELAS
Apakah ku amat bererti di mata engkau
Telah ku ukir wajahmu lama dalam hati aku
Namun kau hilang dan takkan kembali juga
Ku merasa sepi ku sendiri...-Menerima Kau Pergi_Acha & Irwansyah.
            “Dah lama dia tidur?” Soal Azlina tatkala melihat Aufa Liyana terbaring lesu di katil berkelubungkan selimut tebal berwarna merah jambu.
            “Dah sejam...I kesian tengok dia, Lina. Tak sangka sampai ke tahap ini...”
            “What to do, Fieqa...It’s her own fate...” Balas Azlina, simpati.
            “Tapi kita kena lakukan sesuatu. Nak beritahu pada Adli?” Cadang Fieqa. Azlina menggeleng pantas. Dia menutup kembali pintu bilik sebelum melangkah ke ruang tamu.
            “Kalau Adli tahu tentang perbuatan Ezmir, boleh berperang besar. I rasa kita patut rahsiakan dulu. Biar saja Aufa Liyana di sini. Apa yang penting, Ezmir tak akan mengganggunya hingga ke mari...” Ujar Azlina, memberikan buah fikiran yang lebih bernas. Fieqa mengangguk perlahan. Azlina menghenyakkan punggung ke sofa lembut sebelum menekan butang kawalan televisyen.
            “You dengan Adli pulak, macam mana?” Soal Fieqa tiba-tiba. Azlina tersentak.
            “What do you mean Adli and I?” Soal Azlina kembali.
            “Jangan soroklah, Lina. I kenal you lama, tau! I tahu apa yang tersirat dalam hati you. Dari mula you berkenalan dengan Adli, I tengok you makin bersemangat nak mengajar, tak mengeluh macam dulu lagi...kan?” Fieqa menempelak pantas. Azlina membisu. Matanya terpaku pada kaca televisyen sedang mindanya berfikir ligat.
            “Tapi I tak mahu bertepuk sebelah tangan...He still has Aufa Liyana...she’s his soul mate...I can’t simply erase that name as he had put it deep inside his heart...” Azlina meluahkan sedikit demi sedikit rasa hatinya. Fieqa tekun mendengar. Ada linangan air mata mengalir keluar dari takungan mata gadis tabah itu.
            “Bertemu dengan lelaki sebaik Adli bukan mudah...sopan, baik, sangat mengambil berat, matang...I tak tahu kenapa dan mengapa, tapi I rasa hidup I makin bermakna...makin terisi sekarang...” Jelas Azlina lagi. Air matanya mengalir laju. Dibiarkan linangan itu mengalir hingga ke bawah pipi. Fieqa memegang tangan Azlina, cuba untuk mententeramkannya.
            “Kenapa saat I ditemukan dengan lelaki yang I admire, dia dah ada kekasih hati? Kenapa nasib I semalang ni? Kenapa, Fieqa??? Kenapa???” Azlina hampir menjerit. Segera Fieqa mententeramkannya. Didakap gadis itu dengan lembut. Kedengaran suara Azlina menangis teresak-esak.
            “Be strong, Lina...mungkin belum masanya lagi...” Pujuk Fieqa. Azlina menangis sekuat hati. Benar, sejujurnya dia begitu menyintai rijal bernama Adli. Namun, dia takut untuk meluahkan di saat Adli masih memikirkan tentang Aufa Liyana, saat pemuda itu masih mengukir dan mengabadikan memoir cinta mereka di dalam hati.
            “I takut I akan kehilangan dia...” Bisik Azlina.
            “Sabar, Lina...untuk dapat yang terbaik memang memerlukan pengorbanan...”
            Azlina menutup mata. Dia menangis dalam dakapan Fieqa buat pertama kalinya. Dia benar-benar menginginkan Adli sebagai teman sejatinya.
*                                              *                                              *
            “Lambat balik...?” Soal umi tatkala Adli menerjah masuk ke ruang tamu. Tersentak dia bila mana melihat uminya sedang berehat di sofa panjang sambil membaca majalah. Adli menghela nafas panjang. Disusun langkah merapati uminya.
            “Azlina sihat?” Soal umi lagi. Berkerut dahi Adli mendengarnya.
            “Eh, macam mana umi tahu yang Adli keluar dengan Lina?” Soal Adli, hairan. Dia duduk di sebelah umi. Uminya tertawa kecil.
            “Umi teka saja tadi. Tapi Adli yang mengesahkan...” Ujar umi sambil tersenyum.
            “Aduh...terkena la ni? Alamak...”
            “Adli pergi mana dengan Lina? Dinner?” Soal uminya lagi.
            “Usrah...Adli ajak dia sekali. Lepas tu, kami pergi minum...” Jelas Adli.
            “Tu saja?” Soal umi.
            “Yup, that’s all...” Balas Adli, yakin.
            “Umi tengok sekarang Adli dengan Lina dah semakin rapat. Agak-agak, hujung tahun ni merasalah nasi minyak, tak?” Seloroh uminya.
            “Ish, tak adalah umi! Kami kawan ajalah...tak lebih dari tu...” Nafi Adli.
            “Umi ni dah lama tak merasa ada cucu yang comel...entah bilalah kamu nak kahwin. Jangan umi tak sempat tengok, sudahlah...” Ujar uminya lagi.
            “Umi...jangan cakap macam tu...nanti jadi doa pulak. Insya-Allah, kalau ada jodoh kami, kami nikah...O.K?” Balas Adli. Uminya tersenyum mendengar kata-kata Adli. Didakapnya anak lelaki sulung itu sambil mengucup dahinya. Adli tertawa kecil.
            “Adli bukan budak-budak lagilah, umi...” Ujar Adli.
            “Tapi masih lagi anak umi...” Balas uminya, bersahaja.

NOVEL BERSIRI: MENCARI HUMAIRA' HATI

LIMA BELAS
Ku menangis...
Membayangkan betapa kecilnya dirimu atas diriku
Kau buatkan cinta ini
Kau pergi bersamanya
Ku menangis melepaskan
Kepergian dirimu dari sisi hidupku
Harus selalu kau tahu
Akulah hati yang telah kau sakiti...-Rossa_Hati Yang Kau Sakiti
            “Minum air dulu...” Fieqa menghulurkan segelas milo panas kepada temannya. Aufa Liyana menghela nafas panjang. Air matanya kering di pipi. Dia meneguk sedikit demi sedikit minuman yang diberi. Keletihan.
            “Yang dah berlalu biarkan berlalu...” Ujar Fieqa lagi.
            “Susah nak lupakan, Fieqa...” Balas Aufa Liyana.
            “Tapi, Aufa kan boleh tolak Ezmir dan jadi isteri Adli?” Soal Fieqa.
            “Aufa keliru...Aufa buntu, Fieqa!” Getus Aufa Liyana.
            “Keliru atau terdesak? Sebab kewangan? Baik Aufa ceritakan hal yang sebenar pada Fieqa. Bila difikirkan balik, tak mungkin Aufa bersetuju nak bernikah dengan Ezmir kalau tak ada sebarang permasalahan. Aufa buat perjanjian dengan dia?” Soal Fieqa, cuba mengorek isi hati sang gadis. Aufa Liyana membisu untuk beberapa ketika.
            “Sebenarnya, dia yang tanggung perbelanjaan Aufa semasa di Jordan...”
            “Apa???” Tersentak Fieqa mendengarnya. Aufa Liyana mengangguk perlahan.
            “Habis, duit biasiswa? Takkan habis begitu saja?” Soal Fieqa lagi.
            “Masa tu, walid jatuh sakit. Keluarga sangat memerlukan wang. Aufa tak nak jadi beban untuk keluarga. Aufa bekerja dengan Ezmir secara sambilan di restorannya. Aufa ambil kerja lebih masa selang tiga hari. Mulanya biasa saja. Bila mana Ezmir dapat tahu masalah Aufa, dia tawarkan pertolongan. Tapi, tak sangka pertolongan tu membawa sampai ke pernikahan ni...Aufa baru dapat tahu yang Aufa isteri ketiga Ezmir. Isteri pertamanya orang Turki, isteri keduanya orang Libya...” Jelas Aufa Liyana dengan tenang. Air matanya mengalir kembali saat mengenangkan kisah lama. Fieqa mengangguk perlahan. Patutlah dengan mudah Aufa Liyana menerima peminangan Ezmir.
            “Adli tahu tentang perkara ni?” Soal Fieqa. Aufa Liyana menggeleng perlahan.
            “Kenapa Aufa tak beritahu dia?” Fieqa menyoal lagi.
            “Aufa tak dapat peluang...Adli mengelak untuk berbincang...” Balas Aufa Liyana.
            “Aufa kena jelaskan juga! Tak apa, nanti Fieqa cakapkan pada Adli!”
            “Jangan, Fieqa! Jangan!” Aufa Liyana membantah serta-merta.
            “Kenapa pula? Kan lebih baik?” Ujar Fieqa.
            “Ezmir sukar diduga...” Balas Aufa Liyana.
            “Apa maksud Aufa?” Soal Fieqa kembali. Aufa Liyana menghela nafas panjang. Diletakkan gelas ke atas meja sebelum diselak belakang bajunya. Kelihatan beberapa parut dan bekas libasan tali pinggang melekap biru di belakang badannya. Fieqa mengucap panjang.
            “Astaghfirullah...kenapa sampai jadi begini???” Ujar Fieqa.
            “Ini ‘hadiah’ hari pertama selepas pernikahan...” Jawab Aufa, tenang.
            “Hadiah? Ini penderaan, tau tak? Melampau sungguh!” Fieqa membalas kembali sambil menyentuh parut dan kesan libasan di belakang gadis teraniaya itu. Aufa Liyana sedikit terkesan dengan sentuhan Fieqa. Sakitnya, Allah saja yang tahu. Aufa Liyana menutup kembali bahagian belakang badannya.
            “Kalaulah Aufa beritahu kami lebih awal, mungkin kami dapat selamatkan. Bila dah teruk macam ni, apa yang boleh kami buat? Tapi tak apa...Fieqa akan cuba tanyakan pada Adli. Dia mesti tahu macam mana nak lepaskan Aufa daripada ‘seksaan’ Ezmir ni!” Fieqa memberikan jaminan. Pantas Aufa menggeleng. Air matanya bercurahan kembali.
            “Adli dah banyak terseksa...dan Aufa nampak kebahagiaan yang dia dapat daripada Azlina...” Ujar Aufa Liyana. Fieqa mengerutkan dahinya.
            “Apa benda pulak kebahagiaan ni? Azlina? Bila masa pulak dia orang official?” Soal Fieqa kembali. Aufa Liyana diam seribu bahasa. Lensa matanya melirih ke arah skrin televisyen yang telah diperlahankan audionya.
            “Kalau pun dah official, tak bermaksud dia tak boleh tolong Aufa...”
            “Biarlah...Adli kan bahagia dengan Azlina...” Balas Aufa, sayu. Fieqa diam seribu bahasa. Dia mengerti, perasaan seorang gadis kepada pemuda yang sangat dicintainya. Dia juga seperti itu – bersama buah hatinya. Tapi, apa yang lebih penting ialah cara untuk menyelesaikan penderitaan yang ditanggung gadis sepolos Aufa Liyana. Berkerut dahinya memikirkan.
                        *                                              *                                              *
            “Seronok?” Soal Adli. Azlina buat acuh tak acuh sahaja sambil menyedut minuman. Seketika kemudian, dia tertawa kecil. Adli turut sama tertawa. Entah apa sebab perlu diketawakan, dia sendiri kurang pasti.
            “Dah lama tau tak pergi usrah...” Ujar Azlina.
            “Betul ke? Sejak bila tu, Cik Azlina...?” Soal Adli.
            “The last usrah I attended when I was in secondary school…” Ujar gadis itu.
            “Wah...boleh tahan lamanya...tapi datang usrah ni bagus...dapat kongsi ilmu, tambah ilmu...kan?” Soal Adli lagi.
            “Iyalah...Encik Saiful Adli!” Ajuk Azlina disusuli ketawa kecil. Adli mengukir senyuman sambil memandang gadis bertudung litup itu. Menyedari dirinya diperhatikan, pantas Azlina menyoal.
            “Why did you look at me like that? Is there any problem?” Soal Azlina.
            “Tak...you look beautiful tonight...Allah Taala hebat sebab menemukan saya dengan orang sebijak dan sesempurna awak...tapi...” Adli terhenti di situ.
            “Tapi apa?” Soal Azlina, ingin tahu.
            “Tapi tak pandai cakap Melayu sangat...haha...” Seloroh Adli. Bukan main marah lagi Azlina mendengarnya. Masam mencuka wajahnya. Spontan Adli memohon maaf. Sekadar bergurau, katanya.
            “Bergurau pun ada batasnya tau! Jahat!” Ujar Azlina.
            “Maaflah...saya memang suka menyakat orang...jangan marah ye...kalau nak ambil hati, tak apa...” Balas Adli, tersenyum lebar.
            “Ambil hati? Motif???” Soal Azlina kembali.
            “Tak ada apalah. Eh, cepat habiskan minuman. Dah lewat ni...” Ujar Adli.
            “Eh, ada orang menunggu di rumah ke?” Kali ini giliran Azlina menyindir.
            “Bukan...esok saya ada kelas pagi lah!” Balas Adli, geram. Mereka berdua segera menghabiskan minuman sebelum Adli menapak ke kaunter pembayaran. Azlina memerhatikan saja gelagatnya. Adli kelihatan sempurna di matanya. Dia mengerti maksud lelaki itu sebentar tadi namun dia tidak mahu tergopoh-gapah dalam membuat keputusan. Nama dan kenangan Aufa Liyana masih terukir di hati arjuna itu. Mana mungkin dipadam begitu sahaja. Biar masa yang menentukan segalanya...
Kuingin kau tahu
Diriku di sini menanti dirimu
Meski ku tunggu hingga hujung waktu
Dan berharap rasa ini kan abadi untuk selamanya...
***