Digital clock

Thursday, September 11, 2008

Separuh Akhir Ramadhan...



Hari ini, sudah masuk hari pertama dalam separuh akhir Ramadhan. Pastinya kalian hairan bila aku menamakan sepuluh hari kedua dalam Ramadhan ini sebagai separuh akhir. Nabi S.A.W. membahagikan Ramadhan itu kepada tiga; Awal Ramadhan (pusingan kelayakan). Pertengahan Ramadhan (Separuh Akhir), dan Akhir Ramadhan (Pusingan Akhir). Diam tak diam, sudah sebelas hari berpuasa. Tak terasa keringat yang berjatuhan, tak terasa rindu yang mendalam, tak terasa kelaparan dan kesengsaraan. semuanya berjalan lancar, dalam tadbiran Tuhan...


Terkadang, kita lupa pada siapa perlu kita dambakan, betul tak?


Ada orang yang masih belum bertandang ke masjid di malam hari untuk bersolat terawikh.


Ada orang yang masih leka dengan kerja seharian sampai terlupa nak solat, kan?


Ada orang yang masih menurut hawa nafsu dengan tidak berpuasa (nauzubillah!) sampai hari ni!


Ada juga orang yang masih selamba membeli makanan di kedai tanpa segan silu...




Nama pun Ramadhan, syaitan dah tentu dibelengu. Tapi syaitan tinggalkan juga teman karibnya...nafsu! Jadi, nafsulah yang menggoda kita untuk tidak mengerjakan ibadah di bulan puasa.




  • Hebatnya bulan puasa ni, sampai tidur pun dikira ibadah..tapi jangan sampai seharian pula tidur!


  • Agungnya Ramadhan ni, sebab ada satu malam yang dipanggil 'Lailatul Qadar'...


  • Mulianya Ramadhan ni, sebab semua pintu neraka ditutup, pintu syurga dibuka...

Jadi, apa yang dok tunggu lagi?


Tambah dan lipatgandakan usaha anda dalam ibadah dalam bulan ni. Allah bagi sebulan je untuk puasa...kalau setahun, alamat tak adalah orang yang berdosa. sebab semua dosanya diampunkan...Malaikat Malik pun boleh resign macam ni tau! heheh...apapun....fikirkanlah sahabatku...ini pesan daku buat diri sendiri dan mereka yang inginkan tazkirah...salamun alaik!!!



No comments: