Digital clock

Monday, May 4, 2009

LIMA SEN???


Assalamualaikum..

Pernah tak anda terjumpa sekeping duit syiling bernilai lima sen di mana-mana?.
Apa yang anda buat dengan duit syiling tu?

-Berikan kepada mereka yang memerlukan?
-Bagi kepada tabungan di masjid?
-Atau dijadikan sebagai koleksi peribadi anda sendiri?

Berapa nilai lima sen pada anda?

Berguna?

Kalau orang menghulurkan lima sen pada anda, apa anda akan kata?

“Ei, gila ke apa?”

“Hoi, takkanlah lima sen kau nak bagi aku…?”

“Ish, kau ni dah buang tebiat apa?”

“Hush! Haram! Mana kau curi ni?”

Pasti ada banyak lagi alasan yang anda akan lontarkan bukan?
Sejauh manakah perhargaan anda kepada nilai wang sekecil itu?
Apatah lagi kalau dihulurkan syiling satu sen, kan? Kalau dulu, dengan hanya lima sen anda boleh membeli pelbagai barangan. Umat manusia dahulu begitu menghargai lima sen. Mengapa setelah negara berkembang maju lima sen dibuang merata-rata? Dipandang pun tak mahu?

Tanpa lima sen, anda tak dapat membeli sebiji coklat!
Tanpa lima sen, anda tak mungkin mampu mengumpul RM1 juta!
Tanpa lima sen, anda mungkin kekurangan wang untuk membayar barangan di pasar raya….

Fikir-fikirkanlah…

Sekadar mencoret;
TONGKAT JIBRIL

No comments: