Sunday, March 6, 2011

Kisah Kasih Sayang...

Pada suatu hari di sebuah sekolah, seorang murid bertanya pada gurunya. Ketika itu, guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang.

PELAJAR: "Cikgu,macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang?
                  Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?"

CIKGU: "Baiklah, kamu ikut apa yang saya suruh. Kamu pergi ke padang. Kamu berjalan di atas rumput  
                sambil memandang rumput di depan kamu. Pilih yg PALING cantik tanpa menoleh ke belakang
                lagi walau sekali. Jika sudah petik rumput yang PALING cantik, bawa ke kelas..."

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pun ditangannya. Cikgu bertanya, kenapa tiada rumput yang dipilih?

PELAJAR: "Tadi sewaktu saya berjalan, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang
                  cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik, maka saya pun terus berjalan ke depan sambil
                  mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang,
                  saya tak menjumpai rumput yang paling cantik. Mungkin ada di antara rumput yang dibelakang
                  saya tadi rumput yang paling cantik tapi bila mana cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang
                  semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.."

CIKGU: "Ya! Itulah jawapannya. Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang,
              janganlah kita mencari lagi yang lebih baik dari itu. Kita patut menghargai orang yang berada di
              hadapan kita sebaik-baiknya. Jangan kita menoleh lagi kerana yang berlaku tetap sudah
              berlaku..semoga yang berlalu takkan berulang lagi..dan ingatlah orang yang kita sayang adalah org
              yang paling cantik dan terbaik, walaupun kalau nak diikutkan banyak lagi yang cantik dan baik
              seperti rumput tadi..."

1 comment:

sea_lavender said...

nice story ~~ nilai kasih sayang tu sunggh bermakna ~~