Tuesday, May 15, 2012

KEHIDUPAN ADALAH UJIANNYA...

Salam.

Seringkali kita mengeluh dengan ujian yang kita hadapi sehari-harian dalam kehidupan kita. Adakalanya hingga ia menguji tahap keimanan, menggugat aras kesabaran kita tanpa kita sedari. Jika tidak dibendung, kemarahan bakal menjadi raja di hati. Saya juga begitu. Ada ketikanya saya mengeluh. "Mengapa kehidupanku tidak seperti orang lain? Harus bersusah-payah mencari nafkah sendiri, dikhianati, dipermainkan jiwa dan sanubari? Mengapa perjalanan hidup ini tidak seperti apa yang kurancangi?". Persoalan sebegitu kerap bermain di kotak pemikiran saya.

Apakah Allah itu tidak adil? Membiarkan hambaNya hanyut dalam kecelaruan hidup yang setiap detik mencengkam segenap akal dan minda kita? 

Tidak. Allah Maha Adil. Harus kita imani perkara itu di hati kita. Harus diyakini bahawa setiap musibah yang mendatang bukan menjadikan kita hina, malah mematangkan pemikiran kita. Tanpa diduga, Allah sebenarnya sedang mentarbiah kita!

Ya, Dia mentarbiah kita melalui kegagalan. Ditarbiahnya kita dengan kekecewaan. Terkadang diuji kita dengan kesakitan serta pelbagai lagi. Namun, lihatlah dengan mata hati. Allah jualah yang membuka jalan, mengizinkan setiap ujian yang kita tempuhi diselesaikan dengan penuh keajaiban Ilahi. Bukti bahawasanya Dialah Yang Maha Agung Lagi Maha Terpuji.

Seandainya kalian jatuh gugur, maka haruslah kalian bangkit dengan sendiri bertunjangkan keutuhan yakin pada Ilahi. Jangan pernah putus asa dengan rahmat Allah. Dia selalu ada, dan memungkinkan segalanya menurut kehendak dan kebijaksanaanNya.

Berhenti merungut! Dan mulakan langkah baharu dengan perancangan kedua! 

2 comments:

Fatindn_ said...

setiap yang Allah tentukan itu ada hikmahnye :)

sea_lavender said...

Assalamualaikum wbt

Ujian Allah itu sarat dengan tarbiyah buat insan yang benar2 menghargainya..Melalui ujian itu, Allah dapat mempertingkatkan lagi iman hamba-Nya... Insya-Allah andai kita dapat manfaatkan setiap prkara dan dugaan yg Allah dtgkan buat kita.. hidup ini penuh dgn dugaan yg sntiasa dtg, tanda dan bukti Allah ingin menguji, rindu dan sygkn pada kita.. Namun nikmat-Nya tidak pernah berhenti...jika tertanya mengapa kita di duga? jawapannya yang perlu kita ingat, ianya kerana Allah itu tidak sesaat pun berhenti Memberi dan sentiasa memberikan yg terbaik utk stiap hambaNya..Allah Maha Pemberi ....