Friday, December 18, 2015

NOVEL BERSIRI: MENGULIR TAKDIR

PROLOG
KENANGAN.

Segalanya masih bugar saat dia memutar kenangan silam. Semuanya silih berganti, bagai menari-nari di dalam benaknya. Seboleh mungkin dia cuba menafsir makna sebenar kasih sayang, dan nyata semuanya tampak gagal bahkan sia-sia. Terdiam dalam ruang cakerawala fikirannya sendiri, memikirkan apa yang bakal berlaku pada detik seterusnya. Tuhan bukan menghinanya dengan ujian yang tidak mampu ditanggung, namun mungkin jua dia perlu sedikit masa untuk memahami.
         “Lupakan kenangan lama, cipta kenangan baru...” Tasha mengungkap azimat buat mengukuhkan semangat dan jiwanya. Sungguh, dia tak betah berkeadaan begini. Namun bagaimana lagi harus dilampiaskan kesedihan hati? Apakah dia perlu gembira saat segalanya bagai tiada peluang buatnya? Haruskah dirinya membutakan mata hati dengan membiarkan segalanya berlalu tanpa penyelesaian?
                    “Saya tak kuat, Tasha.” Balas Liyana sebelum gumam sendiri.
            “Kerana seorang lelaki, awak terus jadi lemah?” Tasha memulangkan persoalan yang sebetulnya dia sendiri maklum. Kasar bunyinya, namun jauh di sudut hati Liyana membenarkan.
            “Haih, saya tak sangka dia sudah memiliki isteri...” Liyana mengeluh lagi. Kali ini keluhannya panjang dan tak bertepi. Tasha mengusap bahu temannya. Dia tahu, bukan mudah menjadi seorang Fara. Gadis berhijab yang cantik, berkacukan Arab-Siam, menjadi kegilaan setiap pelajar di kampus suatu masa dahulu. Bahkan, dia sendiri terkena tempias apabila dilabelkan ‘rakan sang bidadari’.
            Fara duduk di jendela sambil mengira bintang di langit. Mata sepetnya dipejam sejenak, sebelum empangan air matanya pecah sekali lagi. Tasha memeluknya dengan erat. Tidak sanggup rasanya membiarkan sahabat itu menangis kerana kejelekan sikap seorang lelaki. Mengaku bujang padahal sudah beristeri!
            “Fara, janganlah begini. Saya tak mahu awak bersedih lagi. Tenangkanlah fikiran itu dahulu, jangan diikutkan sangat perasaan.” Tasha memujuk dengan penuh lembut. Belasan tahun menjadi sahabat, mana mungkin tegar membiarkan kemurungan dan kekecewaan bersarang di hati Fara.
            “Benarlah kata orang, bukan senang mencari yang terbaik. Saya hanya mahu kejujuran dan kasih sayang, itu sahaja. Mengapa setelah dua tahun mengikat kasih sayang, barulah terbongkar semuanya? Mengapa tidak di awal pertemuan?” Fara mula mempersoalkan takdir dirinya. Tasha mengusap laju bahu Fara.
            “Kerana Tuhan mahu menjelaskan, bahawa jangan mudah melepaskan hati kepada sesiapapun selain Dia...” Tasha memujuk dalam nasihat. Mahu menggemburkan hati yang sudah layu kerana seorang suami orang. Fara terkesima sejenak, sebelum mengakui kata-kata sahabat baiknya itu. Terlalu mudah dia termakan janji, hingga acapkali diperkotak-katikkan oleh manusia berjantina lelaki. Hingga terkadang, dia merasa seperti si murahan di lorong-lorong kota yang dahagakan wang atas nama nafsu semata!
            “Berkopiah pun belum menjamin syurga...” Fara menambah, melepaskan rasa geram yang bersarang di hatinya. Terbayang dia akan kepolosan lelaki bernama Fazli itu. Ah, pedihnya fikiran memikirkan luka semalam!
            “Cop! Jangan disalahkan pakaian agama, namun sandarkannya kepada si pemakainya sahaja. Agama itu menguatkan, bukan menjadi topengan untuk melunaskan nafsu dan janji manis.” Tasha membetulkan persepsi Fara. Gadis itu memandang kembali Tasha.
            “Wah, boleh tahan juga madah awak, Tasha...” Ujar Fara sebelum berderai ketawa mereka berdua. Sudah puas hati berduka, mengapa tidak dihiaskan tawa sekali-sekala? Mereka berpelukan sebelum Tasha menjanjikan sesuatu.
            “Malam ini, biar saya masakkan sesuatu yang istimewa untuk Fara!”
            “Tolonglah jangan cakap Maggi Hailam lagi? Naik jelak saya...” Usik Fara sebelum Tasha mencubit lengannya. Kedua-duanya tertawa kecil.
            “Perli saya, eh? Saya nak masak sup ayam untuk awak. Nak bagi awak kenyang dan lupakan si bingai itu. Saya tak mahu awak bersedih lagi, Fara.” Jelas Tasha sebelum Fara mengangguk dengan ukiran senyuman. Dia memeluk Tasha sekali lagi dengan senyuman bersulam tangis.
            “Terima kasih, Tasha. Saya sayang awak...” Ucap Fara.
            “Sama-sama, Fara. Bukankah kita sahabat?” Balas Tasha yang juga sebak dalam gembira. Sebak kerana mengenang memori bersahabat, dan gembira kerana Fara tidak lagi memikirkan perihal sang keparat. Moga Tuhan membalas setiap penipuan kepada lelaki bernama Fazli itu dengan sebaik-baik pembalasan!

***

No comments: