Thursday, October 29, 2009

NOVEL BERSIRI:MENCARI HUMAIRA' HATI

TUJUH

Azlina dan Adli diam seribu bahasa. Sesekali, lensa mata gadis itu melirik ke arah pemuda yang sedang fokus memandu. Wajahnya tidak menampakkan tanda-tanda marah, gembira, mahupun sedih. Ingin sekali gadis itu bertanyakan perihal di majlis tadi, namun suaranya terkedu di hujung bibir. Bimbang seandainya tersalah kata, cacian nista yang bakal menimpa. Adli sukar diduga tingkah lakunya.

“Aufa bekas tunang saya...” Seakan mengerti, Adli meluahkan sedikit bicara. Bulat biji mata Azlina mendengarnya. Dia berpaling ke kanan, memandang Adli.

“Serius?” Azlina menyoal.

“I’m damn serious...” Tegas Adli.

“Apa yang berlaku sebenarnya?” Soal Azlina lagi. Adli menghela nafas panjang. Pedih rasanya bila mana membuka kembali sejarah silam nan hitam. Sejarah yang menjadikan dia insan yang paling malang. Ditinggalkan begitu sahaja tanpa khabar berita.

“Aufa was my fiancĂ©e...she’s the perfect girl I ever met…but, now she’s somebody’s wife…it’s hard to forget the first love, right? Let bygone be bygone, Lina…” Nada suaranya seakan bersedih. Ada kesedihan yang sengaja diselam jauh ke lubuk hati. Azlina mengangguk perlahan, bersimpati dengan apa yang berlaku.

“Maaf sebab buatkan awak teringat kisah silam...saya perasan bila awak nyanyikan lagu di majlis tadi. Lagu yang telah meluahkan segala isi hati awak pada Aufa. Secara kebetulan, dia rakan saya. Tak sangka pulak dia dan awak pernah mempunyai hubungan...” Gadis itu menzahirkan bicaranya sambil memandang ke hadapan. Adli tersenyum nipis. Baginya, tiada apa lagi yang perlu dikenangkan. Biarlah Aufa berbakti dan bahagia bersama suaminya.

“You want to go home?” Soal Adli lagi.

“Ya...kenapa?” Azlina menyoal hairan.

“Want to have a drink with me?” Adli mempelawa. Gadis itu memerhatikan jam tangannya. Hampir pukul sebelas. Masih sempat untuk minum bersama Adli namun dia teringat kelasnya pada esok pagi. Dia harus bergegas ke UKM seawal jam sebelas pagi kerana pensyarahnya mengadakan kelas ganti.

“Sorry, I couldn’t make it...I’ve class at UKM tomorrow…” Balas Azlina, lembut.

“Tak apa...saya O.K. aja...lain kali, mungkin?” Pelawa Adli lagi. Azlina menunjukkan ibu jemari kanannya tanda setuju. Adli tertawa kecil sebelum menekan punat radio. Bergema suara juruhebah radio terkemuka di corong pembesar suara kereta. HotFM. Pantas Azlina menukar siarannya kepada FlyFM. Adli memandangnya sambil menjegilkan biji mata. Selambanya tukar siaran!

“I can’t understand the language...sorry...” Seloroh Azlina. Serentak mereka berdua tertawa. Kedengaran celoteh juruhebah dalam Bahasa Inggeris di radio. Mereka kembali senyap dan hanya mendengar lagu sahaja.

“Hey, this is my favourite song!” Ujar Azlina tiba-tiba tatkala mendengar lagu kegemarannya. Far Away-Nickelback. Spontan gadis itu melafazkan bait-bait lirik lagu Inggeris itu. Adli membiarkan sahaja gadis itu melayan perasaan. Telinganya mendengar setiap maksud yang cuba disampaikan melalui lagu itu.

I love you, I love you all along,

I miss you for being far away for far too long,

I keep dreaming you’ll be with me and you’ll never go,

I’ll stop breathing if I don’t see you anymore...

Entah bagaimana, Adli tertawa sendiri. Azlina tersentak dan memandang lelaki itu. Matanya dijegilkan sambil mengetap bibir. Adli memandangnya sambil tersenyum.

“What??” Adli berpura-pura menyoal.

“Awak gelakkan saya ya?” Soal Azlina, garang.

“Taklah...” Balas Adli, cuba berdalih.

“Ah, sudahlah kamu!” Ujar Azlina sambil bersandar. Disilangkan tangannya ke dada sambil melayan lagu kegemarannya. Adli tersenyum. Kuat merajuk juga Cik Azlina ni! Nampak gaya kenalah pujuk...

“Maaflah kalau awak terasa...tapi, jiwang juga awak ya!” Ujar Adli.

“Hidup kan jiwang...kadang-kadanglah...lagi-lagi time marking paper exam!”

“Ya...saya faham...saya pun pensyarah juga...” Usik Adli lagi. Azlina menghela nafas panjang. Semacam ada sesuatu yang cuba diselindungkan daripada pengetahuan Adli. Pemuda itu ingin bertanya, namun tidak tahu bagaimana harus memulakannya pula. Bicaranya terhenti di pinggiran kata.

“Allah tak akan menguji seseorang hambaNya sekiranya hamba itu tidak mampu untuk menyelesaikannya. Apa yang terjadi sepanjang hidup kita pasti ada hikmahnya. Kebijaksanaan diri menjadi pengukur sesebuah kejayaan. Jangan mengeluh sebelum tiba di pengakhiran...” Adli menyulam bicara falsafah. Azlina terdiam. Matanya terkelip-kelip memandang jalanan. Tanpa diduga, air matanya berlinangan. Empangan yang sekian lama bertakung di mata kini pecah semuanya.

“Sebenarnya saya paling tak suka orang menangis...tapi, kalaulah tangisan itu membuatkan awak lebih lega, silakan...” Ucap Adli lagi. Makin bertambah laju gadis itu menangis. Adli memperlahankan suara radio namun dihalang oleh Azlina.

“Let the song plays...” Ucapnya. Adli mengangguk tanda faham. Dia membelok ke persimpangan kawasan perumahan mereka. Tanpa diarahkan Azlina, Adli memacu kereta menuju ke rumah gadis itu. Dia sudah mengetahui lokasi rumah gadis itu. Keretanya berhenti betul-betul di pintu hadapan rumah pensyarah muda itu. Azlina segera mengesat air matanya.

“Alhamdulillah...dah sampai...” Ujar Adli. Dia menarik brek tangan sebelum memandang gadis itu. Azlina tersipu-sipu malu. Dia menarik nafas dalam-dalam dan mengawal emosinya. Pintu kereta dikuak keluar.

“Betullah umi saya cakap...” Ucap Adli tiba-tiba.

“Apa dia?” Soal Azlina, hairan.

“Orang perempuan ni, keras-keras kerak nasi. Kena air, lembutlah dia...”

“So???” Azlina kembali agresif.

“Selamat malam! Jumpa lagi...assalamualaikum!” Balas Adli, selamba. Azlina segera menapak keluar dari kereta. Ditutupnya pintu kereta dengan perlahan. Adli menurunkan cermin kereta.

“Macam mana awak nak ke UKM esok?” Soal Adli tiba-tiba.

“It’s none of your bussiness...” Balas Azlina, garang.

“OK...jaga diri ya...minta diri dulu...ada masalah, beritahu ya...” Ujar Adli sebelum memecut kereta memecah keheningan malam. Azlina menghantarnya dengan sorotan mata. Gadis itu menghela nafas panjang sebelum melangkah masuk ke rumahnya.

2 comments:

Freedom said...

hurmm penuh persoalan...bagaimana akhirnya kisah ini? hu2

Tongkat Jibril said...

Kisahnya boleh jadi menyedihkan, boleh jadi gembira...tapi penuh makna...