Digital clock

Friday, October 23, 2009

NOVEL BERSIRI:MENCARI HUMAIRA' HATI

ENAM

“Maaf terlambat!” Ucap Adli sebaik sahaja bertembung dengan Miss Ng di luar dewan utama majlis. Wanita Hokkien itu menggelengkan kepalanya. Mereka kesuntukan masa. Cuma tinggal lima belas minit sebelum majlis bermula.

“OK...cepat tukar baju. I dah sediakan di bilik persalinan. Lagi satu, malam ni persembahan nyanyian tak ada tau! Penyanyi hotel kita sakit pulak. So, you kena incharge untuk persembahan masa makan...” Ujar Miss Ng. Adli terkesima. I’m going to in charge the performance???

“Tapi...saya tak prepare apa-apa pun! Macam mana?” Soal Adli.

“Haiya! You banyak pandai punya orang...cakap-cakap sikit, lepas tu kasi main itu lagu. Banyak senang ma!” Miss Ng cuba meyakinkan. Dia mengisyaratkan ibu jari kanannya sebelum menapak pergi. Adli tercengang. Biar betul Miss Ng ni...

* * *

“Apasal you tak naik kereta adik I? When my sister told me that you won’t come with her, I was so worried! Nasib baik you sampai!” Ucap Aufa Liyana sambil bersalaman dan berlaga pipi dengan Azlina. Gadis itu tersenyum mendengarnya.

“Actually, I came here with my friend as he also in the same direction...”

“Dia datang ke wedding ni jugak?” Soal Aufa lagi.

“Tak tau...lepas hantar I, dia terus pergi...” Nadanya sedikit menurun.

“Sedih? Jatuh cinta lagi ya?” Usik Aufa lagi. Pantas Azlina mencubitnya. Geram!

“No I’m not! By the way, congratulations for your wedding...” Ucap Azlina.

“Terima kasih...I pun dah lama rancang persandingan ni...nikahnya dah, sandingnya belum lagi...I have to go, nanti kita berborak panjang lagi tau!” Ucap Aufa Liyana sebelum berlalu pergi. Azlina mengukir senyuman sambil menghantar temannya itu dengan sorotan mata.

Perlahan-lahan dia menapak menuju ke meja bulat yang dihias indah. Beberapa orang tetamu sedang berbual. Mungkin saudara-mara atau sahabat-handai Aufa yang tidak dikenalinya. Hanya senyuman sebagai penyeri di wajahnya.

Baru sahaja hendak menarik kerusi, dia telah ditolak dari belakang. Mujur dia tidak tersungkur. Pantas sahaja dia berpaling. Seorang pemuda berpakaian sut putih memohon maaf sebelum berlalu pergi. Azlina terpinga-pinga.

Adli???

Mahu sahaja dilaung nama keramat itu, namun lidahnya beku serta-merta. Dibiarkan sahaja Adli meredah lautan manusia yang sedang berbicara dan bergelak-ketawa. Hatinya tertanya-tanya, mengapa Adli berada di majlis itu?

Pengacara majlis memulakan persandingan. Beberapa jenaka diselitkan untuk tidak menjadikan majlis tampak hambar. Konsep majlis persandingan itu ala Timur Tengah, santai dan bersahaja. Melihat sahaja hiasan dan dekorasi, sudah tentu menelan belanja yang amat tinggi. Beruntung Aufa bersuamikan ahli perniagaan! Hadirin dijemput untuk mengambil makanan secara bufet yang tersedia di kanan dan kiri pentas utama. Azlina membiarkan sahaja orang lain mengambil makanan terlebih dahulu. Bila mana sudah reda, barulah dia bergerak untuk mengambil makanan.

“Hadirin sekalian, majlis dengan ini mempersembahkan penghibur kita, Mr. Saiful dengan alunan saksofonnya yang bakal memukau kita! Dipersilakan!” Pengacara mula mengumumkan persembahan daripada seorang pemuzik. Azlina buat acuh tak acuh sahaja bila mana mendengarnya. Namun, tatkala memandang pentas utama, dia tergamam!

Adli bersut putih dan berkaca mata perang gelap dilihat menyusun langkah ke pentas sambil memegang saksofon! Terkejut bukan kepalang Azlina melihatnya. Adli memberikan salam sebelum memberikan isyarat tangan. Lagu mula berkumandang, dan saksofon dialunkan penuh memukau. Kesemua hadirin terkesima melihat pemuda bersut putih itu. Azlina tidak jadi mengambil makanan. Dikeluarkan kamera digital dari beg tangannya sebelum mengambil beberapa gambar persembahan. Kekagumannya pada pemuda itu semakin menebal.

Usai membuat satu persembahan, Adli mula berceloteh.

“Maaf kerana sepatutnya malam ini anda juga akan dihiburkan dengan teman saya tetapi memandangkan dia kurang sihat, maka saya akan menggantikan tempatnya. Selamat pengantin baru diucapkan kepada kedua-dua mempelai iaitu...” Adli terpinga-pinga. Dia mencari-cari isyarat daripada Miss Ng. Kelihatannya Miss Ng sedang menghalakan tangannya ke arah kain rentang utama. Adli membacanya, namun tergamam sejenak.

MAJLIS PERSANDINGAN AUFA LIYANA & EZMIR MOUSSA

Bagaikan dipanah halilintar, hatinya seakan terbakar. Jiwanya seakan ditusuk dengan bilahan pedang tajam secara menggila! Subhanallah! Dia tidak menyangka akan melakukan persembahan di majlis persandingan Aufa, gadis yang pernah mengikat janji bersamanya dahulu! Ya Allah, apakah ujianMu kali ini? Selalunya dia akan memeriksa terlebih dahulu majlis yang dijadualkan melalui Miss Ng, namun Allah memberikan dia lupa.

Pantas sahaja dia memandang Aufa Liyana yang sedang menjamu selera bersama suaminya di pentas pengantin. Nyata, gadis itu terkesima dengan kehadirannya. Adli tidak mudah melatah. Dia perlu bersikap profesional.

“Tahniah kepada pasangan pengantin baru...Aufa...Aufa Liyana dan Ezmir. Moga-moga kekal hingga ke anak cucu...dan sebagai lagu kedua, terimalah...My Baby You by Mark Anthony...I dedicate this song to the bride...hope you enjoy it...” Adli meneruskan bicaranya. Dia memberikan isyarat kepada pengawal audio untuk memutarkan minus one salah satu lagu pilihannya.

As I look into your eyes

I see all the reasons why

My lifes worth a thousand skies

You’re the simplest love Ive known

And the purest one Ill own

Know you’ll never be alone

My baby you

Are the reason I could fly

And cause of you

I dont have to wonder why

Baby you

Theres no more just getting by

Youre the reason I feel so alive

Though these words I sing are true

They still fail to capture you

As mere words can only do

How do I explain that smile

And how it turns my world around

Keeping my feet on the ground

I will soothe you if you fall

Il be right there if you call

Youre my greatest love of all

Arianna I feel so alive

Matanya digenangi air, namun terselindung di sebalik kaca mata perangnya. Adli masih tersenyum, menyembunyikan rasa hati yang lukanya ditarah kembali. Adli masih mampu mengalunkan suara. Dia berjalan perlahan sambil menyanyi dengan penuh bertenaga. Biar Aufa Liyana mengerti hati insan yang telah lama ditinggalkannya.

“Terima kasih...selepas ini saya akan mengalunkan irama sentimental khas buat anda semua dan pengantin baru kita...” Ucap Adli usai menyanyikan lagu. Dia mencapai kembali saksofonnya sebelum memberikan isyarat. Bergema tiupan mempersona, memecah hingar-bingar dewan persandingan. Aufa Liyana terkesima mendengar lagu yang disampaikan Adli.

* * *

“Adli! Tunggu!” Laung Aufa Liyana sewaktu melihat Adli melangkah ke luar pintu utama. Adli berpaling, tampak bersahaja. Disembunyikan mata di sebalik kaca mata perangnya. Aufa Liyana berhenti di hadapan pemuda itu.

“Aufa tak tahu yang Adli akan buat...”

“Dah menjadi tanggungjawab saya, cik...err...puan...!” Sindir Adli.

“Adli...Aufa nak minta maaf...Aufa nak jelaskan...”

“Tak perlu nak jelas apa-apa, puan...dah memang tugas saya sebagai penghibur. Saya dibayar oleh pihak pengurusan hotel untuk bermain alat muzik di sini. Saya balik dahulu...sampaikan salam pada Ezmir...” Adli menapak perlahan meninggalkan pengantin perempuan yang anggun dalam busana pengantin berwarna kuning emas. Aufa Liyana menghela nafas panjang. Dia ingin menjelaskan segala-galanya namun pemuda itu tidak mahu mendengarnya.

Adli menapak menuju ke keretanya. Dia membuka bahagian belakang kereta dan meletakkan saksofonnya ke dalam. Kelihatan seseorang sedang merapatinya dengan senyap.

“So, you’re a saxophonist! What a nice performance just now!” Sapa Azlina.

“Terima kasih...dah memang tugas saya...pergi dulu...” Balas Adli.

“Tak nak tumpangkan saya?” Azlina mengukir senyuman manja. Adli mengerutkan dahi sebelum tertawa kecil. Dia menapak ke hadapan sambil membuka pintu kereta.

“Dipersilakan dengan hormatnya, tuan puteri...!” Seloroh Adli.

“My pleasure!” Balas Azlina. Mereka ketawa bersama-sama. Azlina memasuki kereta sebelum Adli menutup pintunya. Ada senyuman di wajah pemuda itu saat menapak ke pintu kereta pemandu. Azlina hadir di saat hatinya terluka kembali, memberikan keceriaan dalam jiwanya. Enjin kereta dihidupkan dan dipacu memecah kedinginan malam...

2 comments:

Anonymous said...

wah, interesting sungguh! pandai sekali!!! bijak bijak... (iklan susu,n.d.) erm, nice song. good choice...though i have to say, why should Adli dedicated that song for the bride? i mean, u mentioned, biar Aufa tau hati yang telah lama ditinggalkan? bukanke dlm sajak yg sebelum2 ni ada kata jgn meminta pada yg simpati? knp perlu mengingati yg tak sudi? yg pergi mengecewakan diri? nak terus merana, meratap, merayu lagi? wah, dh terbuat sajak juga akk ni... ;p erm, i dont remember Lina bgtau dia nk pergi mana time tumpang Adli tadi. mcm mana Adli tau they were heading the same place?

Tongkat Jibril said...

azlina tunggu di perhentian bas jalan utama...Adli cam Azlina sebab pemakaian tudung dia, kan...ala...kalau kita bawak keta, then nampak owg kat pehntian bas, mesti kita tengok...kan??