Digital clock

Friday, April 30, 2010

NOVEL BERSIRI: MENCARI HUMAIRA' HATI

DUA PULUH TIGA

Jika hatimu lelah,
Basuhlah dengan KESABARAN,
Ceritakan dukamu pada KETABAHAN,
Usaplah air matamu dengan HARAPAN,
Jika kau terluka, tetaplah TERSENYUM,
Kerana Allah selalu MENYAYANGIMU...
            Adli mengusap tengkuknya. Terasa seakan mencucuk hingga ke tulang-temulang. Dia memberhentikan kenderaan di bahu jalan. Azlina kehairanan. Kenapa pula dengan Adli? Matanya memandang bakal suaminya yang bersandar sambil mengurut leher.
            “Are you alright?” Azlina menyoal. Adli mengangguk perlahan.
            “Ya...O.K...Cuma kurang selesa. Mungkin tersalah tidur...” Balas Adli.
            “Abang O.K. tak? Biar Lina sajalah yang drive...” Ujar Azlina. Dia ingin membuka pintu namun dihalang Adli. Pemuda itu tercungap menahan nafas.
            “Abang O.K...beri masa sikit..." Pinta Adli, lemah.
            “Abang tak sihat ke? Pergi hospital nak?” Soal Azlina. Adli menggeleng perlahan. Kepala diurut perlahan-lahan. Terdengar suaranya mengeluh sakit. Azlina mulai bimbang melihat keadaan Adli. Ingin rasanya dia membantu namun hubungan mereka membataskan. Masih belum ada ikatan yang sah.
            “Bagi abang sepuluh minit, boleh? Nak lelap sekejap...” Ujar Adli. Pantas Azlina membantah. Biar dia mengemudi kenderaan menuju pulang. Mahu tidak mahu, Adli akur dengan kehendak Azlina. Dia melangkah keluar sambil berpaut pada kereta. Perlahan-lahan dia menapak menuju ke ruangan penumpang hadapan. Azlina menerobos masuk sebelum menghidupkan enjin kembali. Kereta dipacu laju menuju ke rumah.
                        *                                              *                                              *
            “Macam mana Adli, mak cik?” Soal Azlina.
            “Alhamdulillah...mak cik dah bagi panadol dengan air suam tadi. Lepas minum, dia minta nak tidur. Sejak akhir-akhir ni, dia selalu macam tu. Tekanan kerja agaknya. Tak apalah. Apapun, terima kasih sebab hantarkan dia ke mari. Mak cik hantarkan kamu ke rumah, ya?” Ujar umi. Namun Azlina menolak lembut dengan senyuman.
            “Tak apalah, mak cik...Lina boleh balik sendiri...Assalamualaikum...” Balas Azlina sambil mencium tangan ibu Adli. Tersenyum wanita itu melihat gelagat Azlina. Tidak mahu menyusahkan orang lain.
            Adli menapak perlahan menuruni anak tangga usai uminya menghantar Azlina ke pintu hadapan. Kepalanya masih berdenyut. Melihatkan Adli menapak perlahan sambil berpaut pada tangga, pantas uminya berlari mendapatkannya.
            “Adli ni...kan belum baik lagi peningnya!” Leter umi.
            “Dah O.K. sikit, umi...Adli tak selesa di atas. Lina dah balik ke? Baru ingat nak hantarkan dia tadi...” Ujar Adli.
            “Nak hantar Lina? Kamu sendiri pun tak sihat betul lagi, ada hati nak hantar Lina. Konon-konon romantik la tu?” Usik uminya. Adli mengukir senyuman pahit. Denyutan kepalanya masih kuat. Dia duduk di atas sofa empuk sambil bersandar.
            “Kamu tak mahu ke klinik?” Soal umi. Adli menggeleng perlahan.
            “Sakit biasa aja ni...esok lusa O.K. lah...” Balas Adli. Uminya menggeleng pantas. Degil sungguh si Adli. Sejak dari kecil lagi. Saiful Adli memicit lembut kepalanya. Terasa kepalanya seperti mahu pecah. Uminya ingin bangun untuk ke dapur namun Adli menarik tangannya. Uminya tersentak.
            “Kenapa?” Soal umi, kehairanan.
            “Umi...kalau Adli mati, apa akan jadi pada umi?” Soal Adli, lemah. Uminya menarik telinga kanan anaknya. Geram bila disoal begitu. Adli mengeluh kesakitan.
            “Apa Adli cakap ni? Umi tak suka Adli cakap macam tu...”
            “Tapi, manusia akan mati juga, kan?” Adli bersuara lemah. Kali ini, uminya berubah wajah. Ditatap wajah lemah Adli lama-lama. Dihela nafas panjang.
            “Umi tak dapat nak jawab, Adli. Kamu rehatlah dulu...” Balas uminya. Wanita separuh abad itu berlalu ke dapur. Takungan matanya digenangi air. Hatinya terusik saat anak terunanya bertanyakan soalan yang tiada waima seorang ibu pun mahu menjawabnya. Ibu mana yang mahu anak kesayangannya pergi meninggalkan dunia? 
                        *                                              *                                              *
             “Lambat balik, Lina?” Soal Aufa Liyana saat Azlina menutup pintu utama. Tersentak si gadis, namun wajahnya dinampakkan biasa. Aufa Liyana duduk membaca majalah di sofa. Azlina tidak menjawab, sebaliknya ingin menapak pantas ke atas.
            “Lina bencikan Aufa?” Soal Aufa Liyana lagi.
            “No...” Balas Azlina.
            “Kalau macam tu, kenapa tak nak pandang wajah Aufa? Teruk sangatkah Aufa ni di mata Lina? Hina sangatkah Aufa ni? Aufa tahu Aufa banyak menyusahkan Lina. Aufa tahu Aufa menumpang di rumah ni. Tapi, satu masa nanti Aufa akan keluar juga...” Ujar Aufa Liyana. Azlina tidak jadi melangkah. Nafas dihela panjang. Wajah ditundukkan ke lantai marmar.
            “It’s complicated, Aufa...” Balas Azlina.
            “There’s nothing complicated if we discuss, Lina...” Ujar Aufa lagi.
            “I don’t want to discuss about it!” Bentak Azlina. Kali ini, wajahnya bertukar marah. Wajah diangkat, sedang matanya memandang Aufa yang sedang duduk di sofa utama.
            “Why? Sebab Lina fikir Aufa akan dapat Adli?” Aufa Liyana menduga lagi. Azlina diam seribu bahasa. Matanya merah, kemudiannya digenangi air mata. Aufa memanggilnya untuk duduk berbincang.
            “Takut kehilangan Adli?” Soal Aufa Liyana. Azlina masih membisu. Air mata berlinangan membasahi pipinya.
            “Ya! Memang Lina takut kehilangan Adli!...Selama hari ni, Lina tak pernah jumpa dengan lelaki sebaik Adli. Lina mahukan Adli! Sekarang, Aufa puas dengan jawapan Lina???” Bentak Azlina. Aufa Liyana tersenyum. Dia memegang tangan Azlina dengan lembut.
            “Aufa juga mahukan Adli...” Balas Aufa Liyana. Azlina pantas menarik kembali tangannya. Aufa tersenyum kecil. Ditarik kembali jemari Azlina. Kali ini, dikeluarkan sebentuk cincin dari saku jubahnya sebelum diletakkan di dalam genggaman Azlina.
            “Apa ni?” Soal Azlina, terkejut.
            “Ini cincin pertama dan terakhir yang Adli bagi pada Aufa sebelum ke Jordan dulu. Kata Adli, cincin ni hanya untuk insan yang betul-betul menyayanginya. Aufa pernah menyayangi Adli, tapi Aufa dah kecewakan hati dia. Sekarang, Aufa fikir Lina yang layak pakai cincin ni...sebab Lina sayangkan Adli...kan?” Jelas Aufa Liyana. Azlina tersentuh dengan kata-kata wanita itu. Aufa Liyana bukanlah penghalang seperti yang disangka. Pantas Azlina mendakap Aufa Liyana sambil menangis teresak-esak.
            “Maafkan Lina, Aufa...Lina tak sangka Aufa terlalu baik pada Lina...”
            “Aufa maafkan...biasalah tu...dah, jangan menangis! Malu orang tengok!” Balas Aufa Liyana sambil mengukir senyuman. Azlina tersenyum dalam tangisan. Dia menggenggam cincin yang diberikan. Mereka berdakapan bersama. Fieqa yang baru sahaja turun dari biliknya kehairanan.
            “Hai, dah berbaik nampaknya?” Usik Fieqa.
            “Dah lama baik, tau! Cuma tak declare je...hehe...” Balas Aufa. Mereka bertiga tertawa kecil.
            “Baik baik juga, nasi siapa nak masak? Lauk siapa nak sediakan? Hari dah nak malam...” Sindir Fieqa. Azlina melihat jam di dinding. Sudah hampir tujuh malam.
            “Malam ni, kita masak bersama! Boleh, Aufa?” Ujar Azlina. Aufa Liyana mengangguk perlahan sambil tersenyum.
            “Tapi sebelum tu, kena solat dulu. Nak jadi zaujah yang baik, harus didik diri mulai sekarang. Jom!” Pesan Aufa Liyana. Azlina mengangguk perlahan. Senyuman mekar di bibirnya.
            Dikau bagai mimpi
Bidadari...
Yang membawa lari hatiku ini...
Engkaulah permata...
Cinta kita...
Sayangku kau teramat sempurna...-Anuar Zain_Bidadari-

2 comments:

farra alissa said...

slm.ehem..yg first...bagus skali penceritaannya..tpi jgn sampai bwk ke alam sendiri taw..huhu..

Tongkat Jibril said...

wslam...no hal...sekadar cerita...hehehe